Interjú Oláh Gergely Mátéval, az ösztönemberrel

Interjú Oláh Gergely Mátéval, az ösztönemberrel

Oláh Gergely Máté fotóit nézegetve, illetve az interjúra adott válaszait olvasva, az első szó ami eszembe jutott róla, az az ösztönember. Fényképeinek állandó témái a különböző társadalmi problémák. Ezek a rendkívül kényes, ám roppant fontos tárgykörök könnyen válhatnak giccsessé és szenzáció hajhász szagúvá. Gergő esetében viszont nem ez történt, sőt. Ha valaki az oldalára téved, nem tudja úgy lecsapni a laptop tetejét, hogy ne futna át a gondolataiban, mennyire szerencsés is valójába.  A képei pedig pont ettől lesznek őszinték és reálisak.

Oláh Gergely Máté

Oláh Gergely Máté

 

– Mióta fotózol és miért kezdtél el fényképezni?

Komolyabban 2002 óta fotózom, de már gyerekkoromban is nagyon érdekelt a dolog. Nagyjából 10 évesen szétszedtem apám Zenitjét, és az volt a szerencse, hogy  nem kereste, mert összerakni már nem sikerült… Alapvetően egy elemi kíváncsiság hajtott mindig is: érdekelnek az emberek, a fények, a helyek és ezek kölcsönhatása – szeretek izgalmas vagy harmonikus együttállásokat fotózni, begyűjteni valamit a mindenségből vagy épp a nagy semmiből.

 – Az analóg vagy a digitális technikát részesíted előnyben?

Egyezzünk ki döntetlenben. Az analóg technikát természetesen semmi sem verheti, de nagyon drága lett így, hogy már nem használjuk tömegesen. Ritkán fotózok filmre, de 2 gépemben is van tekercs pillanatnyilag is. A digitális technika ellenben elkényelmesíti az embert, remek szerkesztési lehetőségeket biztosít, gyors és aránylag olcsó.

– Spontán szeretsz jobban fotózni, vagy inkább megtervezed előre a kép témáját?

Remélem látszik a képeimen, hogy soha nem állítom be az alanyaimat. Olyan van, hogy meglátok egy szép/nagyon csúnya/izgalmas utcarészletet, és „eltervezem”, hogy ide akkor most 5 perc múlva be fog fordulni egy őrült tekintetű bácsi, és igen, tényleg befordul. De ha más jön, az is tud csodás képet eredményezni. Inkább a szerencse szerkeszti a képeimet: ha megszületik egy izgalmas együttállás, akkor kattintok, és akkor sem sokat.

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747?fref=ts

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747?fref=ts

– A képeid gyakran fekete-fehérek. Miért választod ezt a technikát egy-egy alkotás elkészítésekor?

Igen, szinte mindig fekete-fehérek, főleg, ha utcafotóról van szó. Nyilván egyfajta műfaji dolog ez: sok remek „utcafotós” működött a múlt században, akik értelemszerűen fekete-fehérben dolgoztak, és ez valahogy átmentődött a digitális érába is. De ennél fontosabb, hogy a színek hiánya biztosít egyfajta gondolati síkot, amit a néző helyettesít be tudat alatt, és ez érdekesebbé teheti a képet. De lehet, hogy ezt csak én találtam ki, hogy ilyenkor tudjak mit mondani. Valamiért élőbbnek érzek egy fekete-fehér utcaképet, arról nem is beszélve, hogy Budapest – állandó témám – számomra monokróm város. Néha azért nem szabad megtagadni a színektől sem, hogy ott legyenek a képen.

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747?fref=ts

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747?fref=ts

 – Tanultad valaha a fotózást vagy autodidakta módon, magad tapasztaltad meg és fedezted fel a fotózás helyes módját?

Fotóiskolába sosem jártam, magam tanulgattam mindig. Sok dolog biztos, hogy rosszul rögzült bennem az elején, de ezek inkább a fotózás technikai részére vonatkoznak, amiket azért lehet tapasztalati úton vagy kis utánajárással korrigálni.

 – Készült egy projekted Pallag Zoltánnal, aki őszintén ír függőségéről. Az ő oldalához készítettél fotókat. Mesélnél nekünk erről egy kicsit?

Találtam egy pályázatot, ahová „gyógyult” függőkről vártak 1-1 képet. Zolit kissé felületesen ismertem eddig, de egy felolvasásán hallottam, hogy fenekestől megváltozott az élete most, hogy százakárhány napja tiszta. Megkerestem, nagyon örült a dolognak, és kicsit talán inspirálta is ez az egész. Online tisztáztuk, hogy ezt 1 fotóval nem lehet megúszni, így 5 perc alatt megbeszéltük, hogy egy egész napját lekövetem – pontosabban a 143. tiszta napját – amikor józanságmegtartó csoportba is megy. Hosszú, tartalmas péntek volt, ebből lett a #csakamainap projekt. Nagyon élveztem ezt a riportozást, született egy számomra nagyon fontos portré is.

http://csakamainap.tumblr.com/

http://csakamainap.tumblr.com/

 – A képeid gyakran valamilyen társadalmi problémára világítanak rá pl: a hajléktalanok helyzete. Mik a céljaid az ilyen jellegű képekkel?

A hajléktalanokat sosem nézzük meg magunknak rendesen, mindig csak lopva pillantunk rájuk – ha egyáltalán. Szeretném egyrészt megmutatni őket, hogy meg lehessen figyelni őket. Eleve az egyik legérdekesebb témát adják a városban, fotós szempontból egyfajta ziccerhelyzet, ha egy hajléktalan extrém helyen fekszik, eszik, stb, ez nagyon izgalmas, figyelemfelhívó képeket eredményezhet. De igyekszem nem visszaélni a helyzetükkel. Sok képem van róluk, amit nagyon szeretek, de mégsem publikálom őket, mert én is zavarba jövök tőlük. Az ilyen fotóknál azért néha megremeg a kezem.

De más társadalmi helyzetekre is szívesen hívom fel a figyelmet, ha szembe jön az utcán – régebben kitértem az ilyesmi elől, mára látom, hogy inkább meg kell próbálni feldolgozni ezeket, hosszú távon csak ez az elfogadható.

– Március 15-étől új törvény lépett hatályba, miszerint már egy fotó elkészítésébe is bele kell egyeznie az alanynak, akkor is, ha a képet végül sehol sem publikálja a fotós. Ellenkező esetben jogsértésről beszélünk. Mi a véleményed erről a szabályról? Szerinted mennyi szabadsága van napjainkban egy fotósnak? Vannak-e olyan témák, amiknek az elkészítése kényesebb vagy nem elfogadott?

Ez a törvény nem új, csak most került egy helyre a kiegészítéseivel Ptk.-ban. Egyrészt dacból nem foglalkozom ezzel a törvénnyel, mert óriási hülyeségnek gondolom, illetve bízom az emberek intelligenciájában – ez persze csak a nem kínos képekre vonatkozik. Ha még is készül egy keményebb kép, akkor csakis az elkészülte után kérek engedélyt az alanytól, tőle is csak akkor, ha felismerhető a képen.

– Mik a tapasztalataid a korábbi fotókiállításaiddal kapcsolatban? Milyen lehetőségei vannak ma egy fotósnak arra, hogy megmutassa magát és műveit?

Jó és hasznos képek kellenek, valamint jó kapcsolatok – egy kicsit menedzsernek is kell lenni, ami nekem nem nagyon megy, ha saját képeim jelentik a „terméket”. De rengetek nyitott hely van, ahova csak oda kell menni és beköszönni. Persze a legfontosabb, hogy ha az emberre felfigyel a szakma komolyabb galériákba is be lehet kerülni. Igényesen, a képekhez illően kell keretezni, és szerinte fontos, hogy a képek megvásárolhatóak legyenek. Nagy lendületet tud adni az embernek, ha képet vesznek tőle.

 – Mit csinálsz szabadidődben, ha éppen nem fotózol?

Lakásfelújítok – most ez a legfőbb elfoglaltság. Persze ilyenkor sem bírom ki fotók és publikáció nélkül, erről a kreatív munkáról egy blogot is vezetünk: www.nemartdecor.blog.hu

 – Arra kérnélek, hogy válaszd ki az egyik képedet, és mondj róla pár mondatot. Miért szereted, mi fogott meg benne leginkább? Mit éreztél, amikor készítetted?

Egyszerre tíz-tizenöt kép jut eszembe, de legyen az alábbi:

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

Természetesen az utcán vagyunk. Két tökéletesen passzív, egymástól független elem találkozik úgy, hogy létrehoznak egy nagyon aktív jelenetet. Ehhez is mázlisorozat kellett: a bácsi pont ott ült, pár héttel korábban döntötte le egy szélvihar azt a márványívet a Liszt-szobor mögül, ami kitakarta volna a bácsit. És én pont akkor jártam ott. Azóta sokszor nézegettem ezt a szobrot, de a pad mindig üres volt.

Szeretem ezt a játékosságot, de ilyen helyzet ritkán adódik még Budapesten is, ami azért bővelkedik az alapanyagban.

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

 – Végezetül pedig, kérlek, szólj egy pár szót azokhoz, akik a fotózással szeretnének foglalkozni. Hova menjenek tanulni? Szükséges-e vagy lehet-e egyáltalán tanulni a fotózást?

A fotózás technikáját természetesen tanulni kell, de kell hozzá egy olyan közeg, ami folyton inspirálja a leendő fotóst. Ez mindenkinél más, a legtöbb fotós pedig magányos farkas, ezért nehéz bármit is mondani – nem hiszem például, hogy népszerű lenne egy utcafotótanfolyam. Aki fotós szeretne lenni, az is lesz, ha a kezdeti nehézségek nem fognak ki rajta.

Köszönjük Gergőnek az interjút.

Cikk

Facebook 

Honlap

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

https://www.facebook.com/pages/Ol%C3%A1h-Gergely-M%C3%A1t%C3%A9-Photography/246617545390747

 

 

 

Szerző:

Csendből vagyok és átbeszélgetett éjszakákból. Sok-sok szeretetből, és még több bizalomból. Néha azért önbizalomhiány és félelem barátaim is felbukkannak, de törekszem rá, hogy egy általam irányított diktatúrában éljünk. Nem mindig sikerül persze, de hát van nekem élénk fantáziám, fehér papírom, na meg tintával teli tollam. Ezért írok ide is. Magamról, rólunk, nektek, hozzátok. Néha talán sok banális okfejtést, de mindig csak azt, amit a szívem mondani szeretne. A világon keresztül próbálom megérteni önmagamat, de néha elkap egy gyorsan jövő orkán. Azért persze mindig újra megpróbálom, hiszen ez tesz igazán boldoggá.