Álmodnak-e az androidok xenomorfokkal? – N. Juhász Tamás ajánlója az Alien: Covenant című filmről

Álmodnak-e az androidok xenomorfokkal? – N. Juhász Tamás ajánlója az Alien: Covenant című filmről

A Prometheus után járunk tíz évvel. A Covenant kolonizációs hajó útközben megáll a telepeit feltölteni, amikor egy közeli csillagból érkező részecskék megrongálják a hajót. A kapitány meghal, a javítások közben egy ismeretlen eredetű adást fognak, amely az előzetes adatok alapján egy lakható bolygóról érkezik. A Covenant legénysége úgy dönt, hogy utánanéz az adásnak, majd ahogy az várható az ilyen típusú filmeknél, landolás után beüt a baj, és a legénység tagjai szépen sorban elhaláloznak.

http://24.p3k.hu/app/uploads/2017/01/alien-covenant-michael-fassbender-crew-1024×576.jpg

Ridley Scott technikai értelemben zseniális rendező, a látvány, az akciók, a vágás nagyon jól működik a filmben. Jed Kurtzel (Assassin’s Creed) volt a film zeneszerzője, aki az első film zenei témáját újította fel, igen hatékonyan és működőképesen. A probléma ezúttal is a film forgatókönyvében rejlik.

A film első harmada, amelyet fentebb felvázoltam nagyon jól megteremti az alaphangulatot, az új idegen lények (a Neomorfok) is elég fantáziáról tesznek tanúbizonyságot, és ez idő alatt megismerjük a főbb karakterek motivációit, illetve az sem mellékes, hogy a Covenanton párok utaznak, így a veszteség érzése még erősebb, mint korábban. A film legnagyobb problémája magával Daviddel jelenik meg, ugyanis a film ettől a ponttól kezdve megpróbál horror helyett filozófiai „sci-fi”ként viselkedni és elkezd magyarázni és megmagyarázni dolgokat. Ezt pedig vagy nem kellett volna, vagy nem így kellett volna. Félreértés ne essék, a második harmadnak is vannak jó momentumai (Walter és David harca), de David (aki Hannibal Lecterként viselkedik) a filozófiai eszmefuttatásával és különböző művekből való idézgetéseivel inkább elvett a filmből, semmint hozzátett volna. Az pedig újabb koporsószög, hogy a klasszikus Xenomorf eredetét hogyan magyarázták meg – ez szembe ment a korábbi Alien filmekben felállított teóriákkal. Alien rajongóként nem lesz egyszerű megemészteni, már amennyiben emészthető ez az információ.

A film utolsó harmada, amely a bolygóról meneküléstől kezdődik, újra felveszi a hullámvasút érzését és ismételten elkezd működni. Az Idegen fantasztikusan néz ki, bár alkalmanként több praktikus effektet használhattak volna a készítők. A film történet végén lévő csavar pedig kellőképpen kiszámítható, ám mégis magában hordozza a „bassz* meg” hatást.

https://i0.wp.com/media2.slashfilm.com/slashfilm/wp/wp-content/images/Alien-Covenant-Trailer-Breakdown-59.jpg

Jó az új Alien film? Azt mondanám inkább, hogy egy korrekt iparos munka, amely a szérián belül tud működni, önálló filmként már nehezen állná meg a helyét, de ez érezhetően nem is célja. Ridley Scotték a rajongók hatására írták bele az Idegent a forgatókönyvbe, illetve összekötni a Prometheusszal a történetet. Talán pont ezért is lett az a második harmad olyan amilyen, ez pedig inkább koncepciótlanság volt a készítők részéről. Úgy tűnik, mintha Scotték még mindig nem tudnák, hogy a Prometheusszal kezdve hová akarnának eljutni a történetben. Talán majd a következő rész (vagy a régényváltozat) letisztáz pár dolgot, amelyet a Covenant „megkevert”. A filmet hibái ellenére mindenképpen ajánlom megtekintésre. Értékelés 10/7 pont. N. Juhász Tamás voltam, üzenet vége.

Kiemelt kép: alien-covenant.com

Szerző:

Vendégszerkesztő

Ezt a cikket egy kedves vendégszerkesztőnk írta. Ha van egy jó írásod, vagy szeretnél hozzánk írni, egy vagy akár több cikket, jelentkezz nálunk emailben a lendulet.magazin@gmail.com-on.

Szólj hozzánk!