Persil – Fehér Hölgy

Persil – Fehér Hölgy

Persil – Fehér Hölgy

                          Adriadesign

https://www.amazon.co.uk

A Fehér hölgy 35 éven keresztül volt a Persil mosópormárka „reklámarca”. Eredetileg Kurt Heiligenstaedt német művész alkotta meg 1922-ben, a saját felesége biztosította a modellt,  ami alapján a fehér ruhás női alak meg lett alkotva.

A Persil-Frau egy kecses, stílusos és modern nő, aki mosóporral a kezében pózol egyszínű háttér előtt. A legszembetűnőbb tulajdonsága a ragyogó, fehér ruhája. Csillogó, mosolygó  arca örömről árulkodik, a kezében tartott Persil magyarázatot is ad a boldogság okára.

Az erős kontúrok, a homogén háttér és a színpaletta leredukálása mind-mind hozzájárul  ahhoz, hogy a Fehér hölgy kiemelkedjen a háttérből. A fehér florentinkalap, a ruha, a  harisnya és a magas sarkú cipő az akkori női ideált jelképezi. A női alak tisztára mosott,  kétfunkciós ékszerként jelenik meg a plakáton – nemcsak szép és fiatal, de még arra is  képes, hogy magas sarkúban intézze a háztartást és természetesen ezzel együtt a mosást.

Persze, ez hatalmas reklámfogás volt a Henkel cég számára – a Persilt 1907-ben dobták a  piacra, azelőtt a mosás az egyik legmegerőltetőbb háztartási munkák közé tartozott. A Persil  megjelenésével ez megváltozott, onnantól kezdve a mosás egyszerű lett, mint a  karikacsapás, amit a reklám is hívatott kifejezni.

Az 1922-es plakáton a zöld és fehér színek dominálnak – rögtön párhuzamot lehet vonni a  mosóporcsomagolás színei között.

A Fehér hölgy a későbbi években is megmaradt, igaz, többféle formában köszönt vissza a  plakátokról, mégis egyvalami 35 éven keresztül nem változott az ábrázolásmódban: fiatal,  üde, mosolygós és a városi sikket jelképezte. Tovább gondolva modernizmust és a haladó  szellemiséget lehet összekötni a Fehér hölggyel.

Természetesen a nemzetszocializmus hoz magával egy kis változást: itt a városias  modernitás eltűnik egy pár évre, a reklámplakát a német szőke, kék szemű nőideáljára erősít  rá, aki elsősorban nem a modern nő allegóriája, hanem a háztartásé és a gyereknevelésé.

Jó pár év szünet után, az ötvenes évek elején tér vissza a Persil-Hölgy a megszokott  formájában: újra színre lép az asszociáció, ami a szabadidőhöz, luxushoz és  modernizmushoz köthető – semmi kemény munka, a mosás még mindig hihetetlenül  egyszerű dolog.

Az ábrázolásmód az összes plakáton stilizált, a vonások egyszerűek, ezáltal a néző bármi  nehézség nélkül felismerheti benne saját magát. A plakátok sokat elmondanak az akkori Zeitgeistról, nemcsak a női, de a férfi ideálról is, ugyanis bizony, férfiak is megjelennek a  Persil-reklámokban, természetesen teljesen más szerepet képviselve, mint a nők.

Először a Persil Professzor jelenik meg a reklámban, fekete öltönyben, keményített, fehér  ingben okítja a nőket a Persil tulajdonságairól. 1968-ban egy a Fehér Hölgyhöz hasonló  ábrázolásmód kerül a napvilágra: a Persil férfi szintúgy mosóport tart a kezében – ez  azonban teljesen más jelentéssel bír, mint a női párja. A rózsa, amit az emberünk szintúgy a  kezében tart, azt hívatott kifejezni, hogy ez egy ajándék lenne a kedvesének – egyszóval,  szó sincs arról, mint a Fehér Hölgy esetében, hogy a férfi bármit is törődne ezen kívül a  mosással vagy a háztartással.

Megfigyelhető, hogy míg a nő letisztultan, fiatalon és gondtalanul van ábrázolva, akinek már  a mosás is teljesen egyszerűen megy, addig a férfi mindig az okító szerepét veszi fel, aki  pontosan tudja, mi a jó a nőnek; legyen szó egy szál rózsáról vagy épp egy csomag Persilről.

Forrás: https://www.persil.hu

 

Kiemelt kép: https://www.curiosaenkunst.nl

Szerző:

Ezt a cikket egy kedves vendégszerkesztőnk írta. Ha van egy jó írásod, vagy szeretnél hozzánk írni, egy vagy akár több cikket, jelentkezz nálunk emailben a lendulet.magazin@gmail.com-on.