Saliera

Saliera

Saliera

                        AdriaDesign

 

Ha valaki tett már látogatást Bécsben, azon belül is a Szépművészeti Múzeumban, rá  kellett jönnie, hogy a hely egy nap alatt gyakorlatilag bejárhatatlan. Mindegyik  gyűjteménynek legalább egy hónap kellene egyenként, míg az ember az összes  kiállított tárgyat végignézi.

Első blikkre talán épp a Kunstkammer tűnik az egész múzeum leguncsibb részének,  összehasonlítva Tiziano vagy Raffaello hatalmas reneszánsz festményeihez képest.  A haloványan megvilágított vitrinek között egy olyan botrány rejtőzik, ami még akár  sokakban élhet, ugyanis a 2000-es évek elején történt.

A Kunstkammer fénye, Benvenuto Cellini aranyműves mester egyetlen, ebben a  kategóriában fellelhető munkája, a Saliera 2003 évének anyák napján tűnt el a  múzeumból. Más nem maradt hátra, csak egy félig nyitott ablak és egy betört vitrin.  De ne rohanjunk így előre: ki is volt az Benvenuto Cellini? A firenzei származású  művész végzettségét tekintve többek között muzsikus volt, apja unszolására tanulta ki  ezt a mesterséget. De ami igazán vonzotta, az mindig is a rajzolás volt.

Többféle mesterséget kitanult, foglalkozott érmékkel, készített szobrokat, de a  számunkra ezen bejegyzés keretein belül a legfontosabb, hogy az aranyműves  korszakából csak a Saliera maradt fent. De mi is az a Saliera?

A Saliera egy allegória.

https://www.khm.at

Na jó, funkcióját tekintve só- és borstartó, a felhasznált anyagok alapján viszont ne  egy egyszerű, műanyag tartóra gondoljunk, amiből otthon szórjuk a csirkére a sót: fa,  elefántcsont, zománc és arany. Ja, és amúgy I. Ferenc francia királynak készült. Az  uralkodók megengedhették maguknak, hogy arany allegóriából szórják a sót.

Persze, a Kunstkammer-beli tárgyak legtöbbje sose volt hagyományos módon  használva. Kiállítási tárgyaknak szánták őket, amiket az uralkodók, grófok, mecénások  a saját maguk örömére gyűjtögettek és készíttettek. Mondhatni, a legtöbb múzeum  alapját pont ez az akkori gyűjtögető szenvedély szolgáltatja.

De kanyarodjunk vissza I. Ferenc sótartójához. Vagy allegóriájához. Miután Cellini sokadszorra is kikerül a börtönből (érdemes elolvasni a kötetet, amit  saját maga írt saját magáról, nagyon izgalmas!), a ferrarai bíboros, Ippolito D’Este  szabadítja ki. Először ezután merül fel az aranyszobor elkészítése, Cellini az előzetes  terveket viasz segítségével alkotja meg.

Szégyen, nem szégyen, a bíborosnak azonban nem volt erre elég pénze, így kötött ki  az ajánlat végül magánál a francia királynál. 1540-ben kapta meg Cellini a megbízást,  aminek ő és munkatársai három év alatt eleget is tettek.

A Saliera ébenfából készült talapzaton áll, ami egy aranyövvel van körbefogva. A két  fő figura, ami nemcsak a földet és a vizet, de a sót és a borsot is képviseli, a tetején  csücsül. A víz istene, Neptunusz és a föld istennője, Ceres egymással szemben ülnek,  lábukat egymásba fonva.

Neptunusz stílusosan tengeri mitológiai lényekkel van körülvéve, az isten mellett egy  kis aranyhajóban található a só. Ceres mellett bőségszaru és szárazföldi állatok  kerültek ábrázolásra, a bors aprócska arany templomban bújik meg. A négy fő szélirány, a napszakok, úgymint Éjszaka, Nappal, Hajnal és Alkonyat,  valamint az emberi tevékenység emblémája teszik az allegóriát teljessé. 1570-ig Franciaország dísze volt a Saliera, de ahogy ment ki a divatból az alkotójával  együtt, úgy került egyre mélyebbre a kincsestárban, míg végül a Habsburgoknak lett  ajándékozva. Ott a 19. századig az innsbrucki Schloss Ambras lakója lett, majd az

ottani Kunstkammer felszámolása után az újonnan nyílt bécsi Kunsthistorisches Museumba került át.

Egyszóval, a Salierának kalandos útja volt, öregkorára valószínűleg senki nem  gondolta, hogy még valami izgalom fog vele kapcsolatban történni, azonban 2003.  május 11-én ellopták a múzeum gyűjteményéből.

Azon a bizonyos napon hajnali három óra ötvenöt perckor a múzeum első emeletén  megszólalt a riasztó: az ott szolgálatot teljesítő biztonságiak azonban egyszerűen  kikapcsolták és nem ellenőriztek semmit. Aznap reggel 8 óra húsz perckor fedezte fel  az egyik takarító, hogy a Saliera eltűnt, a vitrin üvege ezer darabra törve hevert mindenfelé.

A Salierát ellopni nem volt kihívás: az épület azon része, ahol a szobor akkoriban ki  volt állítva, kívülről fel volt állványozva. Az elkövető könnyedén megmászta a falat,  betolta az egyik ablakot, majd pedig valamilyen nehéz eszköz segítségével szó szerint  utat tört magának az 500 éves műtárgyig. Az emberi mulasztásnak köszönhetően  pedig volt elég ideje ahhoz, hogy kivigye és eltűntesse.

Az akkori múzeumigazgatótól kezdve a rendőrségen át mindenki egy komplett  maffiáról és felkészült banditákról szövögetett álmokat, azonban a valóság ennél  sokkal megdöbbentőbb. És mondhatni, nevetségesebb is.

Robert Mang, egy egyszerű bécsi biztonságtechnikai szakember egy  múzeumlátogatás alkalmával döbbent rá, hogy az ottani biztonság tulajdonképpen  minden, csak nem kielégítő. Később, egy ferde éjszaka után, enyhén illuminált  állapotban épp hazafelé tartott, mikor az az egetrengető ötlete támadt, hogy ő a  valóságban is be fogja bizonyítani, hogy a múzeum biztonságtechnikai rendszere  igenis hagy maga után kivetnivalót.

Fogta magát, felmászott hát az állványon, az ablakkal azonban nem igazán boldogult,  így visszamászott, szerzett egy kést, majd ezen segédeszköz segítségével végül  sikerült beengednie magát az ablakon keresztül. És onnantól, ahogy mondani szokás,  minden más már csak történelem.

https://www.tuttartpitturasculturapoesiamusica.com

Az ügy hatalmas botrányt hozott, hiszen mint ahogy írtam, ez Cellini egyetlen  fennmaradt aranyszobra, ami ráadásul nem egészen 50 millió euróra becsült értékkel  büszkélkedhet. A rendőrség a nyomravezetőnek 70 ezer eurót fizetett volna. Az évek során többféle megkeresés is érkezett, azonban kettő kivételével mindegyik  komolytalannak bizonyult. Először 2003-ban a Salieráról származó arany- és  zománcport küldtek az Uniqa Biztosítótársaságnak, 5 millió eurót követelve. A  szakemberek ezután hetekig arról vitáztak, hogy az anyag valóban a műtárgyról  származhat-e, vagy sem.

2006 folyamán újabb küldemény érkezett az Uniqához, ezúttal azonban egy már  sokkal kézzelfoghatóbb bizonyítékkal: Neptunusz háromágú szigonya rejtőzött a  csomagban, a kikiáltási ára azonban már 10 millió euróra rúgott.

Ha a pénz nem kerül a Salierát birtokló zsarolóhoz, a sótartó be lesz olvasztva, amiről  videó is fog készülni. A rendőrség azonnal akcióba lendült, az elkövető SMS-ek  segítségével furikázta őket keresztül-kasul az osztrák fővároson, míg végül  egyszerűen megköszönte a játékot és lelépett, azzal megtoldva, hogy majd jelentkezik.

A rendőrségen azonban nem lehetett ilyen egyszerűen kifogni: visszanyomozták a  telefonszámot, míg végül el is jutottak ahhoz a telefonos üzlethez, ahol a fogócska  napján a SIM-kártyát vásárolták. A biztonsági felvételeknek köszönhetően jutottak hát  el Manghoz.

A sarokba szorított Mang elvezette a rendőrséget a helyre, ahol a Saliera anno egy  dobozban egy betemetett lyuk mélyén landolt, megjelölt fák között. Persze, a média ezek után a lopást övező teóriákon csámcsogott: még hogy egy profi  banda, miközben a történetünk főhőse egyszerűen csak félrészegen markolta fel a  Salierát. Az emberünk csak másnap, józan állapotában döbbent csak rá, mi is történt  az éjszaka folyamán.

Na persze, lehet azzal vitatkozni, hogy végül is félig-meddig mégiscsak professzionális  volt az illető, elvégre egy biztonságtechnikai szakértő játszotta ki a rendszert. De visszatérve a Salierára; túlélte a hároméves távollétet, kisebb karcolások és  hiányok keletkeztek a felületén, de a restaurátorok mindent megtettek, hogy  visszaállítsák az eredeti állapotába. Természetesen sosem lesz olyan, mint újkorában,  ettől függetlenül újra ott tündököl a helyén, a Kunstkammer mélyén. Érdemes egy látogatást tenni oda és megcsodálni.

 

Forrás: Josef Rainer – Leben des B. Cellini und der Diebstahl der Saliera

 

Kiemelt kép: https://www.christies.com

Szerző:

Ezt a cikket egy kedves vendégszerkesztőnk írta. Ha van egy jó írásod, vagy szeretnél hozzánk írni, egy vagy akár több cikket, jelentkezz nálunk emailben a lendulet.magazin@gmail.com-on.